Konijnen

Dierenartsenpraktijk Bruckers

© 2016 Bruckers • E-Mail: Info@dierenartsenpraktijkbruckers.com Tf 089/702412 • BTW: BE0699263397

Waartegen vaccineren we konijnen?

1) Myxomatose bij konijnen.

Myxomatose is een veel voorkomende virusziekte met hoge sterftecijfers.

Deze ziekte komt sinds 1952 voor in West Europa. Myxomatose werd toen opzettelijk ingevoerd uit Zuid-Amerika, om in Frankrijk wilde konijnen te verdelgen. Het is nu nog steeds een van de meest gevreesde ziekten bij zowel wilde als tamme konijnen. Hazen zijn praktisch onvatbaar voor deze ziekte.

De besmetting

Het virus wordt vooral overgedragen door steekinsecten : muggen, vlooien en teken. Dieren die dicht bij elkaar leven kunnen zich ook onderling besmetten. Vermits er veel muggen te vinden zijn in het najaar komen er ook meer gevallen van myxomatose voor tijdens deze periode. Het virus is erg besmettelijk.

De ziektetekens

Een 5-tal dagen na de besmetting komen ziekteverschijnselen tot uiting.

• Bij de acute vorm is vooral de zwelling aan de kop opvallend: gezwollen oogleden en neus, dikke lippen en knobbels aan de oren. Binnen 14 dagen zijn bijna 100% van deze dieren gestorven.
  • Bij de chronische vorm ziet men enkel knobbels aan de oren. De ziekte verloopt minder erg en een aantal genezen na enkele weken.
  • Tegenwoordig kent de ziekte vaak een milder, trager verloop met chronische longontstekingen en een minder hoog sterftepercentage.

Voorkomen is beter dan genezen

Voor ernstig zieke dieren heeft behandeling geen zin meer : ze zijn ten dode opgeschreven. Voorkomen kan men door de dieren te laten vaccineren. Er bestaat een vaccin dat na injectie het dier een jaar bescherming geeft. Muggenbestrijding door het

plaatsen van muggengaas heeft zeker zin. Voor niet gevaccineerde konijnen wordt het mogelijk contact met wilde konijnen best vermeden.

2) VIRAAL HEMORRHAGISCH SYNDROOM (RHD) bij het konijn

RHD is een virale ziekte bij het konijn, ook wel Rabbit viral haemorrhagic disease genoemd.

De besmetting

RHD komt frequent voor, de besmetting gebeurt door contact met materiaal dat besmet is met het virus, het virus wordt uitgescheiden via speeksel, urine en uitwerpselen.

Wilde konijnen en hazen fungeren als reservoir van het virus. De aandoening wordt meer gezien waar nog groenvoer wordt gebruikt dat dan gecontamineerd kan zijn met mest, speeksel of urine van wilde konijnen of hazen.

Zoogkonijntjes jonger dan 8 weken zijn nog niet gevoelig voor de ziekte.

De ziektetekens

- Meestal plotse sterfte zonder voorafgaande symptomen, soms vindt men wel schuimig bloederige uitvloei uit de neus.

- De minder plotse gevallen vertonen koorts, zijn suf, eten niet, ademen moeizamer en hebben stuiptrekkingen. Vaak is er ook bloederig schuimige neusvloei. De dieren zitten met de kop achterover en schreeuwen soms. Meestal sterven ze binnen de 72 uren.

- In een grote groep konijnen begint een uitbraak van RHD zeer plots met een groot aantal dieren die tegelijk aangetast worden. In enkele dagen tijd kan 65 tot 90 % van de konijnenpopulatie sterven.

Voorkomen is beter dan genezen

• Voor besmette dieren is er geen genezende behandeling.
  • Voorkomen kan je door:

Vaccineren: om de 12 maanden vanaf een leeftijd van 6w.

Hygiënische maatregelen

• Dieren die de ziekte overleefd hebben, kunnen tot 3 weken lang het virus uitscheiden. Het virus zou ook gedurende enkele dagen in uitwerpselen kunnen overleven. Vandaar dat een leegstand van 4 weken wordt aangeraden.
  • Contact met wilde konijnen en hazen zoveel mogelijk vermijden.
  • Nieuw aangekochte dieren dienen kort in quarantaine gehouden te worden.

Wanneer vaccineren?

De voorkeur gaat uit naar de maanden april of mei om een konijn te vaccineren. Dan is er een optimale bescherming tijdens de zomer en herfst, dit is de periode dat de grootste kans op een infectie met myxomatose aanwezig is. De vaccins zijn in principe een jaar geldig, maar werken het eerste half jaar optimaal.

3) VIRAAL HEMORRHAGISCH SYNDROOM-2 (RHD-2)

Sinds eind 2015 stelde men vast dat er onder de gevaccineerde konijnen toch konijnen ziek werden, het bleek hier te gaan om een mutatie van het RHD virus, genaamd RHD-2.

De besmetting

Het RHD-2 virus is zeer besmettelijk wordt verspreid via urine, ontlasting, water, voedsel, bodembedekking en hokken. Het virus kan ook overgedragen worden via stekende insecten en zelfs de mens kan het virus met zich meedragen via schoenen, kledij, handen,… en zo het konijn besmetten. Enkel hazen en konijnen zijn vatbaar voor het virus, andere dieren zullen er niet ziek van worden, maar kunnen het wel overdragen naar andere konijnen.

De ziektetekens

De klachten lijken op die van de normale RHD.

-konijnen krijgen het benauwd en soms worden er bloedingen gezien aan de neus en/of geslachtsorganen.

-Soms is het enige wat de eigenaar kan merken dat het konijn wat suf is en lusteloos.

-Vaak sterven de konijnen snel zonder dat er vooraf duidelijke ziektekenmerken zijn geweest. Bij de normale RHD sterven de konijnen snel binnen 1-2 dagen. Bij het gemuteerde virus is deze periode iets langer, namelijk 3-5 dagen. Hierdoor is de periode dat andere dieren besmet kunnen worden langer en kan het virus zich beter verspreiden Als je konijn deze ziekte eenmaal heeft opgelopen, is er helaas niks meer voor hem/haar te doen. Daarom is het zeer belangrijk om te voorkomen dat er besmetting optreedt.